onsdag 20 augusti 2008

Min lilla bibliografi

Hej, igen potentiella läsare! Tänkte jag skulle dra lite snabbfakta om mitt skrivande, utifall att någon är nyfiken.

Jag har som sagt inte skrivit särskilt länge, sen början av juni i år. Jag tänkte bara att jag skulle testa, hade inga förväntningar eller så, och fastnade direkt. Jag älskar det. Det är spännande, det är utvecklande på något vis. Och det är faktiskt inte så vansinnigt svårt som jag trodde att det skulle vara. Resultatet är en annan sak, det får var och en bedöma.

Jag ser det som en jävligt kul hobby att skriva. Och när man gjort något som man tycker funkar själv så vill man gärna få ut det så att andra kan se det. Så funkar jag i alla fall.

Jag tror inte att mina grejer tilltalar mainstreamläsaren direkt. Which is fine, och rätt logiskt. Varje gång jag går in i en vanlig bokaffär blir jag helt desorienterad, för jag hittar inte ett skvatt som intresserar mig. Och jag är ändå en bokslukare av rang. Det bådar kanske inte gott för mina planer på att bli Sveriges ledande horrorqueen och skrämma arslet av alla, om min smak och uttrycksstil är så udda. Men man får väl inrikta sig på udda människor då. De finns ju, de också.

Mer om mitt skrivande. Så gott som varje rad jag skriver är influerad av en viss dam, Mary Wollstonecraft Shelley, min älskling, och hennes lilla monsterskapelse. Jag försöker inte att planka henne, för det är omöjligt, men där finns hur mycket som helst att ösa ur. Hon la grunden för hela genren. Hon är bäst.

Min dröm är att verkligen skrämma någon med det jag skriver. Jag blir själv oftast inte rädd när jag läser skräckberättelser eller ser skräckfilmer, jag läser/ser dem mest för den sköna stämningens skull. Men bara tanken på att få någon att ligga sömnlös på natten eller kasta nervösa blickar över axeln... Ja, man är väl hur störd som helst.

Jag har inte lyckats än. Men jag tänker fortsätta så länge jag tycker att det är roligt. Jag har alltid en idé på lager, vissa är svårare än andra att omsätta till färdig text. Det är en utmaning. Det är en kick när man lyckas.

Hittills har jag skrivit tio noveller. En av dem har översatts till engelska av en god vän till mig.

Novellerna är, i tur och ordning:
1. Huvudet fullt av mörka tankar
2. Slaktmasken (Slaughterface i den engelska versionen)
3. Det svarta inuti
4. Jag heter Saga Torstensson
5. Saga Torstensson
6. Sagan om Saga
7. En levande metafor
8. Nathalie
9. I de levandes skara
10. Gubben i kikaren

Novellerna 4-6 hänger ihop i en liten trilogi med mig själv i en av rollerna. Jag är rätt så insnöad på den här metagrejen. Det är väl Mary S. som spökar, ni vet, skaparen, skapelsen...

Alla finns publicerade på en novellsajt, http://www.veckansnovell.se/. Kolla in, läs, tyck till! Jag skulle bli skitglad om jag fick en kommentar!

Ha det fruktansvärt bra!

Inga kommentarer: